Lifestyle

Oto 5 prostych sposób by zwiększyć odporność

Jak wiemy pora przejściowa od jesieni do wiosny oraz duże wahania temperatur są ogromnym testem dla odporności. W dobie epidemii koronawirusa, nasz układ odpornościowy jest jeszcze bardziej narażony, niż zwykle. Dlatego tak ważne jest, szczególnie teraz, dbanie o swoje zdrowie i zdrowie naszych najbliższych.

Oto 6 prostych sposobów, aby zwiększyć odporność:

  1. Witamina D: często nazywa witaminą zdrowia. Wzmacnia ona naszą naturalną barierę odpornościową, ale także mineralizuje kości i układ kostny. Ta witamina jest również ważna dla wspomagania układu krążenia i mięśni serca, dlatego jej zażywanie może nas uchronić przed wieloma chorobami. Zimą warto zażywać dawkę 4000 IU witaminy D.
  2. Tran: był bardzo popularny w latach 60 XX wieku, gdy poznano jego zbawienne właściwości wpływające na ludzki układ odpornościowy. Jest bogaty w witaminę A i D, ale również w kwasy tłuszczowe nienasycone takie jak: Omega-3, Omega-6, EPA i DHA. Zaleca się, by spożywały go szczególnie dzieci i młodzież, ale jego wpływ nie zmniejsza się wraz z wiekiem. Naukowo potwierdzono, że tran nie tylko poprawia odporność, ale chroni przed nowotworami piersi, jajników i jelit, poprawia także prace mózgu i wzmacnia układ krążenia.
  3. Odpowiednia dieta pomoże Ci podnieść odporność. Poza suplementacją dla układu odpornościowego ważna też jest odpowiednia, zbilansowana dieta. Zadbajcie o to, aby w Waszych jadłospisach znalazło się jak najwięcej warzyw i owoców, przede wszystkim czosnku, pietruszki, malin, porzeczek, papryki czerwonej, marchwi i cebuli. Pomocne w diecie okazują się też kiszone ogórki i kapusta. Specjaliści dietetyki zachęcają, by zwłaszcza w sezonie przejściowym i zimą dodawać do swoich potrwa imbir i kurkumę.

    Istotne też jest spożywanie tłustych, morskich ryb ze sprawdzonego źródła, których w polskiej diecie jest zdecydowanie za mało. Zamiast np. kanapek na kolację wybierz śledzie, sardynki albo łososia. Składniki odżywcze w nich zawarte nie tylko zwiększają naszą odporność na infekcję, ale i też poprawiają krążenie, pamięć i zdolność kojarzenia. Naukowcy z uczelni wyższej w Pittsburgu dowiedli w swoich badaniach, że osoby, które często jadły tłuste ryby, rzadziej zapadały na demencję i chorobę Alzheimera.

  4. Aktywność fizyczna: specjaliści z Appalachian State University w Boone, z Północnej Karoliny (Stany Zjednoczone) twierdzą, że umiarkowany i regularny wysiłek fizyczny zmniejsza podatność na wiele chorób, w tym również układu odpornościowego. Jeśli zdecydujecie się na niezbyt ciężki, godzinny ćwiczenia każdego dnia, twoja szansa na rozwój infekcji górnych dróg oddechowych zmniejsza się nawet o 1/3! Warto dodać, że szybki i codzienny spacer – przynajmniej czterdziestominutowy – może zmniejszyć ryzyko grypy nawet o połowę.
  5. Sen, relaks i uśmiech: wiele, wiele razy dowiedziono już, że wypoczęty, zrelaksowany organizm ma większą szansę na zwalczenie choroby. Podstawą jest jednak dobry sen, dlatego zadbajcie o to, by odpowiednio zagospodarować swój czas i przeznaczyć na sen około ośmiu godzin na wypoczynek. Duża dawka głębokiego snu w fazie REM, powoduje, że jesteśmy co najmniej trzykrotnie więcej odporni na infekcje. Na pewno łatwiej będzie Wam się zasypiało, gdy nie będziecie myśleli o stresowych sytuacjach i zwyczajnie się odprężycie. Powiązanie układu nerwowego z systemem odpornościowym powoduje, że długotrwałe napięcia psychiczne osłabiają odporność oraz pogłębiają problemy z zasypianiem. W ciągu dnia staraj się cały czas uśmiechać, otaczaj się optymistycznymi ludźmi – choćby rozmawiaj z nimi online – oddawaj się czynnościom, które sprawiają Ci przyjemność.

Źródło informacji: upacjenta.pl

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Lifestyle

Zobacz również