Aktualności

Znamy wyniki tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Miarki. Co się zmieni?

Wczoraj – 18 listopada, odbyło się spotkanie, które podsumowuje wyniki badań i tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Miarki w Bytomiu. Jakie zmiany nastąpią?

Przypomnijmy, że w połowie września wprowadzono na ulicy Miarki reorganizację ruchu drogowego. W październik poddano ją szczegółowym badaniom i konsultacjom społecznym z mieszkańcami oraz innymi użytkownikami drogi. Wynik zaprezentowano podczas spotkania 18 listopada w Centrum Integracji Społecznej w Bytomiu.

Jakie zmiany wprowadzono w ramach prototypowania na ulicy?

  • esowanie jezdni, czyli nic innego jak odgięcie toru jazdy dla pojazdów mechanicznych,
  • drogę bytomskiej ulicy zwężono – z dwóch pasów, zrobił się jeden na odcinku od Miarki 2 do Miarki 54; z pozostawieniem dwóch pasów od skrzyżowania z placem Wolskiego i ulicy Jagiellońskiej do Miarki 2; i na końcu od Miarki 54 do rozszerzenia drogi na Kraków i Katowice;
  • dołożono dwa dodatkowe pasy do skrętu w lewo,
  • prawie cała bytomska ulica jest pokryta ścieżką rowerową – wyjątkiem jest fragment w sąsiedztwie z ulicą Matejki, gdzie ruch rowerowy jest na chodniku,
  • zwiększenie miejsc parkingowych,
  • wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych.

Badania i konsultacje społeczne w sprawie tymczasowej organizacji na ulicy Miarki

Bytomianie aktywnie uczestniczyli w badaniach wówczas prowadzonych przez Zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania oraz pracowników MZDiM. Od 4 do 7 października w konsultacjach społecznych wzięło udział 320 mieszkańców i użytkowników bytomskiej ulicy. Oprócz konsultacji, przeprowadzono także badania wielkości, natężenia ruchu, struktury oraz parkowania w tym rejonie. 18 listopada w Centrum Integracji Społecznej w Bytomiu poznaliśmy wyniki tych badań.

Znamy wyniki tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Miarki

Miejsca parkingowe

W ramach reorganizacji ruchu na bytomskiej ulicy zwiększono miejsca parkingowe, co przyniosło oczekiwane efekty. Mieszkańcy przestali parkować w niedozwolonych miejscach, rozwiązał się problem z brakiem dodatkowych miejsc oraz ta zmiana pozwoliła na uporządkowanie parkowania.

Nadmierna prędkość poruszających się samochodów

Ulicą Miarki poruszają się w większości samochody o innych rejestracjach, niż bytomskie. Co to oznacza? Oznacza to, że ulica przez wielu kierowców jest traktowana jako droga tranzytowa. Zespół postanowił w tym miejscu zawęzić pas z dwóch do jednego oraz wprowadził esowanie toru jazdy. Wpłynęło to na ograniczenie prędkości poruszających się tą drogą pojazdów.

Badania w październiku i przed zmianą w organizacji ruchu odbywały się na wysokości budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jakie wyszły w wyniki w tej kwestii? Wcześniej średnia prędkość poruszających się pojazdów wynosiła średnio 62 km/h – przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h. Październikowe badania wykazały, że średnia prędkość poruszających się tam pojazdów zmniejszyła się do 41 km/h. Takie same pomiary wykonano na skrzyżowaniu ulicy Miarki z ulicą Dojazd. Zanim zmiana weszła w życie średnie prędkość samochód w tym miejscu wynosiła 58 km/h – przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h. Po zmianie średnia prędkość także zmniejszyła się – 45 km/h.

Hałas

Po reorganizacji w tym miejscu nie ma do czynienia z hałasem punktowym. Hałas przy zamkniętym oknie zmalał, z kolei przy otwartym – wartości hałasu są tylko ciut mniejsze.

Co o reorganizacji myślą sami bytomianie?

Bytomianie swoje zdanie mogli wyrazić na konsultacjach społecznych w październiku, w formie bezpośrednich wywiadów. Od 4 do 7 października w konsultacjach wzięło udział 320 mieszkańców i 145 innych użytkowników drogi. Poniżej znajdziecie wyniki przeprowadzonych konsultacji.

Nowe przejście dla pieszych na ulicy Miarki 52. Pozytywnie wypowiedziało się w tej sprawie:
  • 81% bytomian,
  • 65% innych użytkowników drogi.
Utworzenie ścieżki rowerowej dwóch kierunkach na ulicy Miarki. Ile osób akceptuje nową funkcjonalność na ulicy?
  • 61% mieszkańców miasta,
  • 43% pozostali użytkownicy drogi.
Dodatkowe miejsca postojowe utworzone na bytomskiej ulicy. Jak tutaj wyglądają wyniki? Pozytywnie opowiedziało się:
  • 70% bytomian,
  • 56% innych użytkownicy drogi.
Rozwiązanie dotyczące wprowadzenia parkowania na jezdni. Pozytywnie wypowiedziało się w tej sprawie:
  • 65% mieszkańców miasta,
  • 32% innych użytkowników drogi.
Zawężenie jezdni z dwóch do jednego pasa ruchu. Ile osób wypowiedziało się pozytywnie?
  • 60% bytomian,
  • 30% pozostali użytkownicy drogi.
Esowanie jezdni. Jakie zdanie mieli mieszkańcy i pozostali użytkownicy drogi? Ile głosów pozytywnych?
  • 63% mieszkańców,
  • 43% pozostali użytkownicy drogi.

Co się zmieniło podczas tymczasowych zmian na ulicy Miarki?

Dzięki tym zmianom poprawiło się bezpieczeństwo, zredukowano nadmierną prędkość pojazdów, a w godzinach szczytu ograniczyła przepustowość ulicy.

Z kolei spadek płynności ruchu miał wpływ na większe niż było do tej pory utrudnienia na ulicy Zabrzańskiej oraz Łagiewnickiej podczas szczytu. Jak wynika z przeprowadzonych badań przez MZDiM oraz stworzonego modelu ruchu – pojawił się problem z wyjazdem na ulicę Miarki spod wiaduktu drogowego na Zamłyniu podczas popołudniowego szczytu.

Niejednokrotnie w sieci użytkownicy ruchu drogowego, a w tym sami bytomianie, krytykowali tę zmianę na ulicy Miarki i byli oburzeni tym jak korkują się wyżej wymienione okolice.

Nowa organizacja ruchu na ulicy Miarki

Znamy wyniki tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Miarki

Na czas projektowania i wprowadzenia głównej organizacji ruchu, droga na ulicy Miarki ma być upłynniona przez dodanie tymczasowej sygnalizacji świetlnej na wysokości skrzyżowania z Moniuszki oraz przez wydłużenie suwaka. Czy to dobre rozwiązanie? Czy to będzie potrzebne? Tak naprawdę mieszkańcy i inni użytkownicy drogi dopiero się przekonają.

Znamy wyniki tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Miarki

Na nową organizację ruchu na ulicy Miarki musimy czekać .. do połowy przyszłego roku. Trochę długo ma obowiązywać sygnalizacja świetlna. Przejdźmy zatem do tych zmian, które nastąpią w 2022 roku. Wzdłuż bytomskiej ulicy powstaną dwa pasy ruchu zawężone do 3,25 metra szerokości. Przejścia dla pieszych będą zawężone i zyskają azyle. Miasto mówi, że dzięki takim rozwiązaniom prędkość na ulicy Miarki zostanie ograniczona. Na drodze oraz częściowo na chodniku wprowadzone będą pasy postojowe. Z kolei po północnej stronie drogi znajdzie się nowy ciąg komunikacyjny, dokładnie ciąg pieszo-rowerowy. Bytom planuje również zostawienie przejścia dla pieszych na odcinku od skrzyżowania z ulicą Dojazd do rozwidlenia drogi. Zachowane zostanie również przejście dla pieszych na ulicy Miarki.

Koszty wprowadzenia tymczasowej organizacji oraz projektu prototypowania

„Prototypowy projekt zmian organizacji ruchu ul. Miarki w Bytomiu opracował zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Gmina Bytom otrzymała z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dofinansowanie w kwocie 70 tys. zł na realizację projektu, który jest największym tego typu w naszym kraju, prowadzonym na najdłuższym odcinku drogi, będącej częścią DK 94.” – czytam na stronie internetowej bytomskiego magistratu.

Źródło informacji, zdjęcia: UM Bytom

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
8

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.