treningi
Sport

Treningi EMS. Co musimy wiedzieć na ich temat?

Treningi EMS – jak właściwie działa elektryczna stymulacja mięśniowa?

Elektrostymulacja mięśniowa to stymulacja impulsami prądu stałego oraz zmiennego o zmiennej częstotliwości. Głównym zastosowaniem tej metody jest rekonwalescencja urazów mięśniowych powstałych na skutek poważnego wypadku lub sytuacji, gdy to choroba prowadzi do zaniku naszych mięśni.

Elektryczna stymulacja mięśniowa jest wykorzystywana w USA na potrzeby amerykańskiej agencji NASA oraz przez amerykańską armię. Treningi EMS dopełniają treningi zawodowe sportowców. W szczególności piłkarzy, na przykład hiszpańskiego zespołu Real Madryt, a także bokserów czy osób, które biorą udział w triathlonie. Treningi EMS zyskały największą popularność w klubach fitness w takich krajach jak: Szwajcaria, Niemcy i Austria.

Jak wygląda trening EMS?

Na ciało osoby trenującej zakładamy specjalny elektrod, przez który podczas treningu przebiegał będzie impuls elektryczny. Kluby fitness wykorzystują specjalny kombinezon. Taki kombinezon nie krępuje ruchów podczas treningów. U nas są to specjalne stroje, które otrzymujecie przy zakupie interesującego was karnetu. Później podłączamy do niego elektrody, które są podstawą prawidłowego treningu EMS. Ostatnim etapem jest podłączenie specjalnych pasów z mocowaniem elektrod. Podczas tego, przebiega proces równoczesnego stymulowania 8 grup mięśniowych.

Mamy elektrostymulację mięśni, ale znana jest też metoda EMA, czyli elektryczna aktywacja mięśni prądem średniej częstotliwości. Jest to bardziej skomplikowany proces, który pozwala aktywować mięśnie pseudo-fizjologicznym sposobem. Powoduje to wtedy napięcie mięśni, bez oddziaływania na układ nerwowy. Tym samym oddziałuje na mięśnie głęboki i zwiększa masę mięśniową.

Ciekawostka na temat elektrostymulatorów

Pamiętajmy, że profesjonalne elektrostymulatory, które spotykamy w klubach fitness czy też gabinetach urody posiadają często ogromną ilość elektrod zakładanych za pomocą odpowiednich pasów. Ciekawostką jest to, że przenośne urządzenia stosowane w zaciszu domowym posiadają na ogół tylko 2 kanały, czyli 4 elektrody samoprzylepne. Więc zastosowanie tego typu sprzętu, na przykład w celu spalania tłuszczu – daje słabe efekty.

Co zyskamy dzięki treningom EMS?

Czas, który przeznaczymy na trening EMS wynosić powinien minimum 30 minut. Taki czas ćwiczeń z elektrostymulacją mięśni odpowiada około 90 minutom treningu tradycyjnego. Wartość spalonych kalorii, które uzyskamy podczas EMS zależy od intensywności treningu i mocy impulsów. Podczas półgodzinnej sesji treningowej jest to od 500 do 1200 spalonych kalorii. Prawda, że robi wrażenie?

Pamiętajmy, że impulsy elektryczne mogą pomóc nam zredukować tkankę tłuszczową, wyrzeźbić wymarzoną sylwetkę, ale też poprawić szybkość motoryczną.

Podczas treningu EMS istotne jest, by nasz trener personalny miał całkowitą kontrolę nad każdą grupą mięśni i dostosowywał intensywność naszych ćwiczeń do indywidualnych możliwości i celów treningowych. Elektrostymulatory mogą wygenerować ponad 100 razy więcej skurczów mięśni w odpowiedniej jednostce czasu. Jest to porównanie do konwencjonalnego treningu indywidualnego.

Zaledwie (!) jedna sesja treningowa w ciągu tygodnia pozwala osiągnąć już efekty, które są widoczne po pierwszym miesiącu zastosowanie elektrostymulacji mięśniowej. Ilość treningów EMS jest ustalana z trenerem indywidualnie. Wszystko zależy od naszej kondycji, potrzeb i obecnych predyspozycji.

Najważniejsze czynniki przygotowania się do treningu EMS

Istotną czynnością, która ma ogromny wpływ na osiągane rezultaty jest odpowiednie przygotowanie do treningu. O co chodzi? Chodzi o dobrze zbilansowaną dietę. Przy diecie, warto zwrócić uwagę na produkty spożywane bezpośrednio przed treningiem EMS. W Twoim jadłospisie powinno być dużo białka, które zmaksymalizuje syntezę białek mięśniowych. Zadbanie o te rzeczy, pozwoli wpłynąć pozytywnie na Twoje mięśnie, które będą miały poprawioną dostawę hormonów i składników odżywczych.

Podstawowe zalety elektrostymulacji mięśniowej:

  • zwiększenie budowanej masy mięśniowej – dzieje się tak na skutek precyzyjnego umieszczenia elektrod, zapewniając tym samym skuteczne wykorzystanie czasu przeznaczonego na nasz trening,
  • możliwość łagodzenia problemów między innymi z kręgosłupem, ponieważ elektrody ułożone są wzdłuż niego; podczas treningów aktywowane są mięśnie głębokie, rzadko ćwiczone podczas tradycyjnych treningów,
  • ograniczenie czasu treningu – tu wystarczy tylko 30 minut, a w przypadku zwykłego to odpowiednik 90 minut,
  • redukcja tkanki tłuszczowej – uzyskanie wymarzonej sylwetki,
  • odciążenie naszych stawów,
  • rekonwalescencja – kiedy naturalny wysiłek fizyczny sprawia nam trudność, nie jest możliwy lub nie jest wskazany – na przykład uszkodzenie stawów lub wiązadeł,
  • uzupełnienie lub urozmaicenie treningów siłowych u osób o dłuższym stażu treningowym; treningi EMS dostarczają nowych bodźców – pobudzając mięśnie do wzrostu.
Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
1
Nie
0

Więcej w:Sport

Zobacz również