AktualnościLifestyleWiadomości

Czyszczenie kanalizacji deszczowej. Jaki jest postęp prac?

Kanalizacja deszczowa jest zabrudzona piaskiem czy liśćmi. Dodatkowo rury uszkadzane są przez korzenie drzew. Służby informują, że trwa czyszczenie elementów instalacji odprowadzającej wodę opadową. Dotąd uporano się z niecałymi 7 kilometrami sieci. 

Czyszczenie sieci kanalizacyjnej, wpustów ulicznych, przepustów pod drogami oraz separatorów substancji ropopochodnych jest ważne. W Bytomiu na drogach publicznych te zadania wykonuje Miejski Zarząd Dróg i Mostów, który wyczyścił – jak informuje urząd – 6,7 km sieci kanalizacji deszczowej, 8513 wpusty uliczne oraz 44 separatory.

Czyszczenie kanalizacji deszczowej – co jest ważne?

Kanalizacja deszczowa w przypadku obfitych opadów nie jest w stanie przyjąć tego ogromu wody. Jest monitorowana, a służby zajmują się, jak informuje Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych w Miejskim Zarządzie Dróg i Mostów, czyszczeniem wpustów ulicznych, przepustów pod drogami oraz remontami i naprawami studni deszczowych. Ważne jest jednak to, podkreśla Wittich, że dbałością powinni się wykazać też właściciele prywatnych posesji. Należy do nich cykliczne czyszczenie przepustów pod zjazdami i dojazdami do posesji oraz utrzymaniu sprawności technicznej takich zjazdów.

Co robi MZDiM?

Miejski Zarząd Dróg i Mostów monitoruje na bieżąco sieć miejskiej kanalizacji deszczowej oraz wykonuje prace związane z czyszczeniem sieci, wpustów ulicznych oraz separatorów substancji ropopochodnych. Odcinki sieci poddawane są inspekcji TV, która umożliwia wyodrębnienie jej fragmentów, wymagających naprawy lub modernizacji. Dba też o stan studni deszczowych i wpustów ulicznych. To ważne z tego względu, że uszkodzenia stwarzają zagrożenie w ruchu i są przyczyną tworzenia się zalewisk na drogach. Jakie działania podejęto w latach 2021-2022? W tym czasie wyremontowano 21 studni kanalizacyjnych oraz prawie sto wpustów ulicznych. Koszt prac konserwacyjnych i remontowych wyniósł prawie 3 mln zł.

Kradzieże żeliwnych kratek

Dbanie o stan całej instalacji to jedno – tym zajmują się służby. Problem jest jeszcze jeden – kradzieże kratek żeliwnych. Stwarza to zagrożenie dla pieszych i kierowców, a w miejscu tych skradzionych pojawiają się pokrywy wykonane z betonu. Dotychczas, jak mówi Paweł Wittich z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, trzeba było wymienić aż 130 kratek na pokrywy betonowe. Apeluje równocześnie o to, żeby mieszkańcy nie byli obojętni, jeśli widzą, że gdzieś brakuje żeliwnej kratki: – Dzięki temu możemy je zabezpieczyć, a następnie uzupełnić pokrywą betonową – dodaje Paweł Wittich.

Pozapychane elementy infrastruktury muszą być na bieżąco udrażaniane. Jeśli nie jest to robione – dochodzi do podtopień. Prywatni właściciele posesji powinni zatem, jak czytamy na stronie magistratu, utrzymywać drożność przepustów w należytym stanie.

Montują samopoziomujące włazy

Włazy „pływające” to standard przy realizacji inwestycji drogowych w Bytomiu. Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu wspólnie z Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym oraz Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej prowadzą wymianę nasad studni kanalizacji deszczowej oraz wpustów kanalizacyjnych w technologii samopoziomującej czyli tzw. „pływającej”.

Nowo montowane włazy są zbudowane w innej technologii niż tradycyjne – ich korpus jest wykonany z dwóch elementów ruchomych względem siebie, podczas gdy dotychczasowe stanowią jeden odlew żeliwny. Ponadto charakterystyczne dla technologii „samopoziomującej” jest to, że właz nie jest osadzony bezpośrednio na studni lub pierścieniu odciążającym, dzięki czemu nie przenosi obciążeń na te elementy, które zachowują dłuższą żywotność. Z kolei tradycyjne włazy umocowane do studni pozostawały w miejscu – w przypadku zmiennych warunków atmosferycznych wysadzana była zwykle sama nawierzchnia, tworząc w miejscu nieruchomego włazu „dziurę” o średnicy nawet 60 cm.

Wymiana wpustów deszczowych i studni kanalizacyjnych w technologii samopoziomującej ma bardzo duży wpływ, jak czytamy, na komfort jazdy kierowców, bowiem znajdujące się w drodze włazy w znacznie mniejszym stopniu niż te tradycyjne – żeliwne podlegają zmianom wynikającym z odkształceń drogi.

Włazy samopoziomujące włazy zamontowano na ulicach: Strzelców Bytomskich, Chorzowskiej, Wrocławskiej, Krzyżowej, Łokietka czy Suchogórskiej. W 2022 roku wymieniono nasady studni kanalizacji deszczowej między innymi: na skrzyżowaniu ul. Wrocławskiej i Kolejowej, zaś remonty zaniżonych studni kanalizacyjnych oraz wpustów kanalizacyjnych przeprowadzono na ulicach: Chorzowskiej, Kwietniewskiego oraz Strzelców Bytomskich.

Źródło: UM Bytom

Fot. Hubert Klimek

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.