rozbudowa linii wąskotorowej z Bytomia
Aktualności

Będzie rozbudowa linii wąskotorowej z Bytomia!

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe planują odbudowę linii wąskotorowych. Będzie rozbudowa linii wąskotorowej z Bytomia.

Dwadzieścia lat temu zaprzestano przewozów węgla kamiennego po wąskim torze. W szybkim tempie nastąpiła likwidacja niemalże całej sieci wąskotorowej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Ocalała tylko i wyłącznie jedna linia – z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Używana jest ona tylko sezonowo do przewozów pasażerskich. Po latach przerwy będzie rozbudowa linii wąskotorowej z Bytomia. Przyszedł czas na inwestycje i drobną odbudowę.

– W 2020 r. wyremontowano 1160 m linii kolei wąskotorowej. Cała inwestycja kosztowała 834 408 zł, z czego 769 407 wynosiło dofinansowanie z GZM-u, zaś 65 tys. zł pokryła gmina z budżetu miasta. Miasto w 2020 r. oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł – informował Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Bytom na podstawie umowy użyczenia zawartej w 2002 roku, jest gospodarzem gruntów pod częścią dawnej sieci linii wąskotorowych. W podobny sposób grunt pod torem wąskim na swoim terenie przyjęły Miasteczko Śląskie i Tarnowskie Góry.

Jakie były wykonane prace remontowe na linii wąskotorowej w 2020 roku?

W zeszłym roku remont obejmował naprawy główne tory w pobliżu stacji „Bytom Północ” i w „Dąbrowie Miejskiej”. Podjęto również działania nad odtworzeniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, będące przewoźnikiem na ocalałej trasie planuje odnowienie krótkiego fragmentu dawnej bocznicy. Łączy ona stację „Bytom Karb” z „KWK Centrum”. Nie tylko to zostanie odbudowane, lecz w planach jest odtworzenie toru stacyjnego numer 15 na stacji „Bytom Karb Wąskotorowy”.

Prace odtworzeniowe zostały już podjęte, a tor będzie pełnić funkcję odstawczego. Funkcja odstawcza to inaczej mówiąc „garażowanie” wagonów. Wjazd na niego ma być możliwy z obu stron stacji.

 

– Plany na zimę obejmują dokończenie naprawy głównej lokomotywy Lxd2-352, kolejny etap remontu parowozu Ryś, prace związane z bieżącym utrzymaniem drogi kolejowej oraz dalsze prace w nastawni i jej najbliższym otoczeniu. Na rok 2021 przewidujemy kontynuację napraw głównych toru. Ich zakres zależy jednak od możliwości finansowych miasta oraz od tego, czy uda nam się pozyskać staroużyteczny materiał torowy – stwierdził Paweł Niemczuk, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Nie jest jeszcze wiadomo kiedy pociągi wrócą na trasę. W zeszłym roku były zamierzenia by uruchomić Srebrny Pociąg pod koniec zimy. Jednak zależy to również od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju.

Źródło informacji: nettg.pl
Zdjęcie: Tomasz Rzeczycki

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.