ulicy miarki
Aktualności

Zmiany na ulicy Miarki. Jakie będą zastosowane rozwiązania?

Zmiany na ulicy Miarki. Póki co panuje tam nadmierna prędkość samochodów, hałas przewyższający dopuszczalne normy, niebezpieczne sytuacje na przejściach dla pieszych, a także źle zaparkowane samochody. Jakie będą zastosowane rozwiązania?

Są to jedne z najważniejszych problemów, które dotyczą ulicy Miarki w Bytomiu. Problemy te zdiagnozowali urbaniści, inżynierowie ruchu, eksperci zajmujący się transportem publicznym, rewitalizacją i partycypacją z obszaru całej Metropolii.

Zmiany na ulicy Miarki w Bytomiu

Za niedługo na ulicy Miarki, miasto będzie testowało tymczasową organizację ruchu, która umożliwi poprawę bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców. Projekt wpisuje się w założenia budowy systemu zrównoważonej mobilności miejskiej w Metropolii GZM.

– Chcemy zmieniać Bytom razem z mieszkańcami, dlatego wsłuchujemy się w ich propozycje, opinie oraz uwagi. Tak jest również w przypadku ulicy Miarki, gdzie mieszkańcy skarżyli się na nadmierny hałas, prędkość samochodów czy zbyt małą liczbę przejść dla pieszych. Dlatego postanowiliśmy spróbować odmienić oblicze ul. Miarki. W ramach pilotażowego programu, który realizujemy wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, wprowadzimy prototyp nowej organizacji ruchu, którą będziemy testować przez 1,5 miesiąca. Jeśli testowane rozwiązanie zostanie zaakceptowane przez mieszkańców, będzie podstawą wprowadzenia trwałych zmian – mówił prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Badania mówią jedno: zbyt szybko i głośno jest na bytomskiej ulicy

W czerwcu zespół ekspertów Metropolitalnej Szkoły Prototypowania przeprowadził badania, analizy i konsultacje z bytomianami, którzy zamieszkują tą ulice. Potwierdziły one, że na jednej z najważniejszych centralnych ulic w Bytomiu – konieczne są zmiany.

– Badania natężenia ruchu i prędkości pojazdów poruszających się ul. Miarki przeprowadziliśmy odpowiednio 20 maja oraz 9 i 11 czerwca. Prędkość pojazdów mierzyliśmy w dwóch miejscach na ul. Miarki – w rejonie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz w rejonie skrzyżowania z ul. Zamenhofa. Okazało się, że kierowcy nie stosują się do obowiązujących na ul. Miarki ograniczeń. Średnia prędkość 85% przejeżdżających pojazdów – przy ograniczeniu do 50 km/h, ale tuż przed znakiem ograniczającym prędkość do 40 km/h – wyniosła 62 km/h, a maksymalna prędkość odnotowana na ul. Miarki to aż 126 km/h! – mówił Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Bardzo duży wpływ na przekraczanie prędkości ma układ drogowy na tej ulicy. Na ulicy Miarki znajdują się dwa szerokie pasy jezdni, które umożliwiają rozwinięcie dużej prędkości. Poza tym, jezdnia na bytomskiej ulicy wypełnia się maksymalnie 30% pojazdami, co niestety sprzyja rozwijaniu nadmiernej prędkości.

– Ulicę Miarki pokonuje około 14 tys. pojazdów dziennie. Tak duża liczba samochodów wpływ na poziom hałasu. Przeprowadziliśmy pomiary akustyczne w mieszkaniu na skrzyżowaniu ul. Miarki i ul. Moniuszki. Wartości maksymalne znacząco przekraczały normę dzienną dla pomieszczeń mieszkalnych, która wynosi 35 dB. Wpływ na przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu ma nie tylko liczba przejeżdżających w ciągu godziny pojazdów – średnio 1 155 pojazdów na godzinę – ale także duża liczba samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów (średnio 1 taki pojazd na minutę) – mówił Paweł Jaworski, urbanista.

Śródmiejska ulica, zamiast obwodnicy

Eksperci z MZDiM sprawdzili także, ile samochodów wybiera obwodnicę Bytomia – aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego na odcinku między ulicą Strzelców Bytomskich, a Dworską. Na drodze, która łączy Bytom z Piekarami Śląskimi, Zabrzem i Gliwicami (9, 10 czerwca) w ciągu doby przejechało około 8 tysięcy samochodów. Za to przez śródmiejską ulicę przejechało o 6 tysięcy kierowców więcej.

Następnym problemem jaki zdiagnozowano przy ulicy Miarki jest problem z bezpieczeństwem pieszych przekraczających jezdnię. Bytomianie, którzy mieszkają przy tej ulicy, podczas konsultacji zwracali uwagę na brak możliwości przejścia przez tą ulicę na odcinku od skrzyżowania z ulicą Dojazd do wylotu w kierunku Katowic i Krakowa. Szczególnie istotne było dla mieszkańców, wprowadzenie przejścia na wysokości podwórka pomiędzy numerami 35 i 37, które umożliwi bezpośredni dostęp do ulicy Katowickiej. Kolejnym problemem na bytomskiej ulicy jest niedobór miejsc parkingowych. A co za tym idzie? Parkowanie samochodów w miejscach niedozwolonych.

– Podczas badań zaobserwowaliśmy, że w ciągu dnia na zachodniej części ul. Miarki źle zaparkowanych było 10% pojazdów, zaś na odcinku wschodnim ul. Miarki aż 25% pojazdów. Niedostateczna liczba miejsc postojowych powoduje, że kierowcy za wszelką cenę szukają miejsca do parkowania i niejednokrotnie parkują swoje pojazdy w miejscach niedozwolonych. Pozostawiają je również na chodnikach, co utrudnia przecież ruch pieszych – najgorzej sytuacja wygląda po stronie południowej ulicy, za skrzyżowaniem na ulicą Dojazd. Wpływ na tak dużą liczbę parkujących pojazdów na ul. Miarki ma nie tylko gęsta sieć zabudowy mieszkalnej w tym rejonie, ale również znajdujące się przy Miarki budynki użyteczności publicznej jak: Poczta Polska, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Centrum Interwencji Kryzysowej, czy przy skrzyżowaniu z ul. Moniuszki – Opera Śląska – mówił Paweł Wittich.

Propozycja zmian na ulicy Miarki

– Od września zaproponujemy zmiany, których charakter wprost wynika z zapisów obowiązującej strategii rozwoju miasta, programu rewitalizacji i innych dokumentów sektorowych, odwołujących się do potrzeby zwiększania jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców oraz konieczności wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza centrum. Celem przekształceń będzie więc których celem jest uspokojenie ruchu na ul. Miarki, zniwelowanie hałasu oraz poprawa bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców – mówił Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia – Wprowadzone zmiany będą miały charakter tymczasowy. Będą poddane ocenie mieszkańców oraz kierowców, którzy codziennie korzystają z ul. Miarki, przemierzając drogę do pracy, szkół czy na zakupy. Od ich wyniku oraz od wyników kolejnych badań transportowych uzależnimy, czy wprowadzona zmiana będzie miała charakter stały – podkreślał Michał Bieda.

Tymczasowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona na ulicy Miarki we wrześniu na okres około 1,5 miesiąca.

Kto jest odpowiedzialny za projekt zmian?

Projekt zmian ulicy Miarki opracowała drużyna z Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Metropolie GZM.

– Zespół tworzą specjaliści zajmujący się inżynierią ruchu, transportem publicznym, urbanistyką, rewitalizacją, inwestycjami oraz partycypacją z Bytomia, Rudy Śląskiej, Gliwic, Dąbrowy Górniczej, Sosnowiec oraz Tychów, a także pracownicy GZM i eksperci zewnętrzni – mówił Marcin Domański, zastępca dyrektora departamentu Komunikacji i Transportu GZM.

– Prace w Bytomiu odpowiedziały na najważniejsze dla nas pytania dotyczące tego, w jaki sposób przeprowadzać tego typu działania, aby budować system zrównoważonej mobilności, bezpiecznych dzielnic i dobrego transportu publicznego. Trzeba zacząć wspólną pracę, nawet na drobnych w skali Metropolii, ale konkretnych projektach. Połączenie specjalistów z miast Metropolii w sieć to inwestycja, która na pewno się zwróci, a mieszkańcom pozwoli się cieszyć z rozwiązań poprawiających jakość życia – dodał Domański.

W skład tego zespołu weszli także pracownicy MZDiM oraz przedstawiciele Fundacji „Napraw Sobie Miasto”. Taki skład drużyny umożliwił połączenie różnych perspektyw i głębszych spojrzeń na przyszłą przemianę bytomskiej ulicy.

Źródło informacji, zdjęcie: UM Bytom

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.