AktualnościKoronawirus

Kilka rzeczy, które musisz wiedzieć przed wizytą w mobilnym punkcie wymazowym

Co musisz wiedzieć, udając się do mobilnego punktu poboru wymazu na obecność koronawirusa? Resort zdrowia wraz z NFZ przygotowało na te pytania odpowiedzi.

Kto może skorzystać z testu na obecność koronawirusa w mobilnym punkcie poboru?

Osoby, które posiadają zlecenie:

  • na badanie wystawione przez lekarza POZ lub w szpitalu,
  • na badanie wystawione przez inspekcję sanitarną,
  • wystawione przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego,
  • przed przyjęciem do domu pomocy społecznej,
  • przed przyjęciem do hospicjum,
  • przed przyjęciem do stacji dializ.

Pamiętajcie, że badanie należy wykonać jak najszybciej od uzyskania zlecenia. To bardzo ważne.

Od dnia, w którym wydano nam skierowanie na test na obecność COVID-19 przez lekarza POZ podlegamy 10 dniowej kwarantannie. Mamy prawo jednak opuścić miejsce jej odbywania na czas pobrania wymazu, dojazdu do punktu mobilnego i z powrotem do domu. Jeżeli wynik testu wyjdzie negatywnie to laboratorium wpisze go do systemu EWP, wtedy zostaniemy automatycznie zwolnieni z kwarantanny.

Jakie dokumenty potrzebujemy na badanie?

Trzeba zabrać ze sobą dowód osobisty. Jeżeli nie posiadamy dowodu osobistego (nie mamy nr PESEL), w zleceniu zostanie wpisany np. seria i nr Waszego paszportu. Następnie podaj go w mobilnym punkcie. Nie musimy znać numeru zlecenia, ani posiadać jego wydruku.

Czy da się umówić na badanie na konkretną godzinę?

Osoby, które przyjechały wykonać badanie przyjmowane są według kolejności przybycia. Nie ma możliwości umówienia się na konkretną godzinę. Jeśli jednak podacie wasz numer telefonu komórkowego na etapie wystawienia zlecenia, możecie otrzymać smsa z sugerowanym terminem – dzień i godzina – oraz adresem mobilnego punktu poboru w Waszej okolicy, w której będziecie mogli wykonać badanie.

Do punktu najlepiej udać się własnym środkiem transportu lub pieszo. Możecie też udać się do tego punktu, którego sami wybierzecie.

Jak najlepiej przygotować się do badania?

Na badanie trzeba zabrać ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Minimum 2 godziny przed badaniem:

  • nie spożywaj posiłków,
  • nie pij,
  • nie żuj gumy,
  • nie płucz jamy ustnej i nosa,
  • nie myj zębów,
  • nie przyjmuj leków,
  • nie pal papierosów.

W jaki sposób otrzymamy wynik?

Wasz wynik będzie widoczny na Waszym Internetowym Koncie Pacjetna. Wynik badania widzi także Wasz lekarz POZ. O wyniku powinna poinformować Was przychodnia POZ, w której świadczeń udziela Wasz lekarz POZ.

Na Internetowym Koncie Pacjenta oprócz wyniku testu, znajdziecie informację o ewentualnym podleganiu kwarantannie lub izolacji domowej wraz z przewidywaną datą jej trwania.

Czy wynik można odebrać osobiście w mobilny punkcie poboru?

Nie ma takiej możliwości. Wyniki są udostępnione na Waszym Internetowym Koncie Pacjenta oraz informacje o ich otrzymacie również od swojej przychodni POZ.

Macie wynik pozytywny? Co teraz?

Od momentu uzyskania pozytywnego wyniku testu, powinniście poddać się izolacji domowej, która w przypadku pacjenta bez objawów trwa 10 dni. Okres trwania możecie sprawdzić na Waszym Internetowym Koncie Pacjenta.

Po 7 dni izolacji, ale nie później niż w jej 10 dniu, skontaktuje się z Wami lekarz rodzinny, aby sprawdzić Wasz stan zdrowia i w przypadku utrzymujących się objawów wydłużyć czas izolacji. Czekajcie także na kontakt z inspekcji sanitarnej, która powinna przeprowadzić z Wami wywiad epidemiologiczny w celu ustalenia osób, które mogły ulec zakażeniu w wyniku kontaktu z Wami.

Jeśli poczujesz się gorzej, udaj się na oddział zakaźny szpitala lub wezwij karetkę, dzwoniąc pod numer 112.

Jeżeli jesteś poddany izolacji w domu, nie musisz uzyskiwać eZLA. ZUS posiada dostęp do danych w systemie EWP i udostępni je Twojemu pracodawcy, na tej podstawie zostanie Ci wypłacone należne świadczenie.

Gdy wyniku testu nie jest jednoznaczny

Kiedy możemy zrobić ponowny test?

Test najlepiej wykonać w ciągu 24-48 h, przy czym wcześniej poproś lekarza pierwszego kontaktu o nowe skierowanie na badanie.

Mobilne punkty poboru wymazu w Bytomiu:

Gymcentrum Sp. z o.o.
ul. Wojciecha Kilara 29 (parking przy Teatrze Rozbark)
telefon: 325065086

NZOZ Vito-Med. Sp. z o.o.
ul. Frycza Modrzewskiego 5A
telefon: 323029863

Diagnostyka Sp. z o.o. Region Śląsk
ul. Olimpijska 2
telefon: Diagnostyka Sp. z o.o. Region Śląsk

Źródło informacji: gov.pl | twojezdrowie.rmf24.pl

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Zobacz również