„Halo Aktywni 60+”. Bytomski Telefon Seniora
Od września 2020 roku, nasze miasto bierze udział w nowoczesnym projekcie „Halo Aktywni 60+”. W projekcie biorą udział wolontariusze-seniorzy, którzy niosą telefoniczną pomoc innym starszym osobom.
To przedsięwzięcie jest realizowane od 2018 roku. Jest to projekt unijny: „Halo Aktywni 60+”. Całe przedsięwzięcie opiewa na 850 tysięcy złotych i będzie działał co najmniej do 2023 roku. Od 1 czerwca tego roku, koordynację programu przejmie Miasto Bytom.
W tym projekcie biorą udział trzy miasta z Polski: Bytom, Rybnik i Wałbrzych. Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa.
– To nowatorski, pilotażowy projekt w Polsce, a wzorowaliśmy się na centrum telefonicznym prowadzonym przez seniorów w łotewskiej Rydze. Tamten projekt funkcjonuje od 2015 roku i okazał się sukcesem, podobnie jest w Bytomiu – zapewnia Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.
Na jaki telefon i w jakich godzinach mogą dzwonić seniorzy?
Bytomscy seniorzy bardzo chętnie dzwonią pod numer 32 784 78 48. Pod tym numerem telefonu mogą zasięgnąć porady, pomocy i porozmawiać na różne tematy z wolontariuszami-seniorami. Wolontariusze dyżurują od poniedziałku do środy, w godzinach od 10:00 do 14:00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, ale również oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.
„Halo Aktywni 60+” – Bytomski Telefon Seniora: pomoc w robieniu zakupów albo porada prawna
– Wolontariusze bardzo chętnie wykonują swoją pracę. Mamy już rozpisany cały grafik dyżurów na styczeń oraz luty. W listopadzie był okres podczas którego telefonów było mniej, dlatego zdecydowaliśmy się na akcję reklamową. Zostało rozdanych 10 tysięcy ulotek, informujących o Bytomskim Telefonie Seniora. Akcja przyniosła skutek, bo starsze osoby zaczęły dzwonić częściej – tłumaczy Dagmara Bieńkowska.
W jakim okresie było najwięcej telefonów?
– Najwięcej telefonów było we wrześniu i grudniu. W tym pierwszym miesiącu przeprowadzono 41 rozmów. Seniorzy dzwonią w różnych sprawach, jedni proszą o pomoc w zrobieniu zakupów, inni chcą uzyskać informacje dotyczące wydarzeń związanych z miastem, czy też pomocy prawnej. W czasie pandemii jednak sporo osób wybiera ten numer, bo chce po prostu porozmawiać – podkreśla Ewelina Romuzga, która jest również koordynatorką projektu z Centrum Doradztwa Strategicznego.
Źródło informacji, zdjęcie: wiadomosci.wp.pl