Fot. UM Bytom
AktualnościLifestyleWiadomości

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe podsumowały miniony rok

W ubiegłym roku na tory powrócił – po blisko czterdziestu latach – parowóz. Nie bez powodu stał się atrakcją turystyczną. Co jeszcze wydarzyło się w 2022 roku i jakie są plany na przyszłość?

Parowóz „Ryś”, choć ma ponad siedemdziesiąt lat, przez cały sezon 2022 dzielnie prowadził pociągi pomiędzy Bytomiem, Tarnowskimi Górami a Miasteczkiem Śląskim, przyciągając turystów z bliższych i dalszych rejonów Polski i Europy. Jego przywrócenie do ruchu było możliwe dzięki finansowemu zaangażowaniu władz Bytomia, Fundacji Orlen, Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i przeszło dwustu indywidualnych darczyńców, którzy wsparli przedsięwzięcie za pośrednictwem portalu Zrzutka.pl oraz kilku górnośląskich firm. Prócz prowadzenia pociągów ogólnodostępnych „Ryś” był też gwiazdą Industriady – corocznego święta Szlaku Zabytków Techniki oraz Święta Pary, które już po raz drugi odbyło się na terenie Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Parowóz to jednak nie wszystko – dzięki środkom z Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego udało się wyremontować kolejne 550 metrów toru w tym mieście.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe ze wsparciem miast i firm

Włądze miasta podkreślają, że GKW są jedną z największych jego atrakcji turystycznych, ale wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi.  Nie bez powodu zatem stowarzyszenie otrzymuje dotacje, a miasto inwestuje w tabor, infrastrukturę wąskotorową i współfinansuje przewozy dzieci i młodzieży. Wszystko po to, żeby przyszłe pokolenia pamiętały o dziedzictwie Górnego Śląska. W pomoc angażuje się nie tylko bytomski, ale także tarnogórski magistrat, dzięki czemu udało się wyremontować przeszło 300 metrów toru pamietającego jeszcze lata 70. ubiegłego wieku. Do grona przyjaciół wąskotorówki wliczają się też przedsiębiorstwa – największe z nich to Polskie Linie Kolejowe, które przekazały kilkadziesiąt ton szyn kolejowych i elementów mocujących oraz Spółka Restrukturyzacji Kopalń, która podarowała kilkanaście unikatowych przemysłowych wagonów, kilka kopalnianych lokomotyw oraz kilometr toru.

2022 w liczbach

W roku 2022 pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych kursowały od końca stycznia do drugiej połowy października. W tym czasie wąskotorówka przewiozła około 20 tysięcy podróżnych, jej pociągi pokonały około 5,5 tysiąca kilometrów, było także 41 dni kiedy kursował parowóz „Ryś”. Obecnie pociągi nie kursują ze względu na trwające remonty torów oraz budowę tunelu pieszo – rowerowego na ulicy Częstochowskiej w Tarnowskich Górach.

Plany na przyszłość

Rok 2023 również będzie intensywny dla kolejarzy wąskotorowych – w planach są dwie ważne inwestycje. Pierwsza z nich to budowa nowego peronu w Tarnowskich Górach, która będzie możliwa dzięki zaangażowaniu władz Tarnowskich Gór.

„Wspieranie wąskotorówki to dla nas obowiązek i powód do niezwykłej dumy – tylko u nas najstarsza kolej tego typu w Europie istnieje i działa do dziś, w dodatku dowozi gości do Zabytkowej Kopalni Srebra czy innych – jedynych w regionie – zabytków wpisanych na Listę światowego dziedzictwa UNESCO” – mówi Arkadiusz Czech, Burmistrz Tarnowskich Gór ciesząc się z wykonanych i planowanych w najbliższej przyszłości prac przy wąskotorówce. Burmistrz zwraca też uwagę, że użytkowana od niedawna przez SGKW parowa lokomotywa „Ryś” dodatkowo wpisuje się w tarnogórskie dziedzictwo. – „Druga rewolucja przemysłowa w naszym mieście pod koniec XVIII wieku zaczęła się od sprowadzenia do nas maszyny parowej. Teraz po latach przerwy gościmy u nas znowu parowóz. Jak się z tego nie cieszyć?” – wskazuje. Istotne przedsięwzięcie to przebudowa stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe. Ta realizowana przez władze samorządowe Miasteczka Śląskiego inwestycja jest szczególnie interesująca – stacja kolei wąskotorowej stanie się częścią nowopowstającego centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim. Będzie to jedyne w Polsce miejsce, gdzie podróżni będą mogli łatwo i wygodnie przesiąść się z wąskotorówki do pociągu kolei normalnotorowej czy autobusu miejskiego, a turyści korzystający z samochodów będą mieli możliwość zostawienia swoich pojazdów na dogodnie zlokalizowanym i bezpiecznym parkingu.

„Rozbudowa stacji wąskotorowej Miasteczko Śląskie w ramach budowy centrum przesiadkowego pozwoli wykorzystać ogromny potencjał turystyczny kolejki wąskotorowej. W połączeniu z komunikacją kolejową, autobusową, a nawet lotniczą (pierwszy przystanek kolejowy od lotniska w Pyrzowicach), istniejącymi i planowanymi szlakami rowerowymi oraz atrakcjami historycznymi i przyrodniczymi naszego miasta daje szansę na stworzenie naprawdę ciekawego produktu turystycznego. Jesteśmy co prawda dopiero na początku tej drogi, ale nowa stacja wąskotorowa to duży krok naprzód w budowaniu atrakcyjności turystycznej Miasteczka Śląskiego i okolicznych miejscowości” – mówi burmistrz Miasteczka Śląskiego, Michał Skrzydło.

Tegoroczne jubileusze

Warto też wspomnieć o dwóch ważnych rocznicach przypadających w bieżącym roku: Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie, będą świętowały sto siedemdziesiątą rocznicę powstania, a Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych dwudziestą rocznicę powstania. Główne obchody obu tych rocznic planowane są na wrzesień bieżącego roku, jednakże wydarzenia z nimi związane będą się działy przez cały rok.

Źródło: UM Bytom

Fot. Hubert Klimek

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.