Tymczasowa zmiana organizacji ruchu na ulicy Miarki
Od września na ulicy Miarki w Bytomiu zostanie wprowadzona nowa i tymczasowa organizacja ruchu. Celem jest poprawa i zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców ulicy Miarki.
Od września na okres 1,5 miesiąca rusza nowa i tymczasowa organizacja ruchu na ulicy Miarki. Uspokojenie ruchu ma zostać przeprowadzone poprzez:
- odgięcie toru jazdy samochodów i zawężenie jezdni z dwóch do jednego pasa,
- zwiększenie liczby miejsc parkingowych,
- wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych,
- drogi rowerowej.
Takie właśnie zmiany czekają na mieszkańców ruchliwej ulicy w Bytomiu.
Dlaczego będzie wprowadzona nowa i tymczasowa organizacja ruchu na bytomskiej ulicy?
Wprowadzone zmiany są efektem badań ruchu oraz szerokich konsultacji z mieszkańcami. Rozwiązania będą miały charakter protytypowy. Tak jak wspomnieliśmy zmiany wprowadzone będą na około 1,5 miesiąca i będą poddane ocenie mieszkańców. Jeśli zaproponowane rozwiązania się sprawdzą, staną się podstawą trwałych zmian na ulicy Miarki.
Szerokie konsultacje społeczne i badania w sprawie ulicy Miarki
Zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania złożony ze specjalistów zajmujących się:
- inżynierią ruchu,
- transportem publicznym,
- urbanistyką,
- rewitalizacją
z różnych miast GZM w czerwcu tego roku przeprowadziła szerokie konsultacje społeczne wśród mieszkańców ulicy Miarki. W trakcie spotkań i rozmów, bytomianie wypunktowali liczne wady bytomskiej ulicy.
Większość mieszkańców zwracała uwagę przede wszystkim na konieczność podniesienia bezpieczeństwa pieszych. W drugiej kolejności bytomianie wskazywali na uciążliwy hałas, niską estetykę, brak zieleni, problemy z miejscami parkingowymi i brak przestrzeni rekreacyjnej przy ulicy Miarki.
Jakie są słabe strony śródmiejskiej ulicy?
Słabe strony ulicy Miarki potwierdziły liczne badania prędkości pojazdów, natężenia i struktury ruchu, pomiary hałasu oraz parkowania. Badania wskazały także, że średnia prędkość większości pojazdów poruszających się tą ulicą jest za wysoka, hałas przekracza dopuszczalne normy, a we wschodniej części ulicy kierowcy często parkują nieprawidłowo. Dodatkowo kierowcy w większości wybierają jazdę ulicą Miarki, zamiast jazdy obwodnicą Bytomia, która pozwala bezpiecznie ominąć centrum.
Jakie rozwiązania będą zastosowane na ulicy Miarki?
- Problemy związane z prędkością będą rozwiązane za pomocą esowania jezdni, czyli odgięcie toru jazdy dla samochodów.
- Jezdnia zostanie zwężona z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54, z pozostawieniem dwupasmowego na początku (od skrzyżowania z placem Wolskiego i ulicą Jagiellońską do gmachu poczty) i na końcu (od budynku nr 54 do rozplotu jezdni w kierunkach na Kraków i na Katowice), a także pasów dodatkowych do skrętu w lewo.
- Na całej ulicy Miarki zostanie poprowadzona ścieżka rowerowa. Będzie ona biegła północną częścią jezdni z wyjątkiem krótkiego fragmentu w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Matejki, gdzie dopuszczony będzie ruch rowerowy na chodniku.
- Nowe parkingi powstaną na ulicy Miarki – w układzie równoległym lub skośnym.
- Wprowadzenie nowego przejścia dla pieszych na wysokości budynku numer 52, co znacznie ułatwi dojście z tej ulicy do Katowickiej, Matejki i dalej do Rynku.
- Projekt przewiduje także zabezpieczenie przestrzeni postojowej dla śmieciarek w sąsiedztwie bram wjazdowych do nieruchomości położonych przy ulicy.
Jak tymczasowe rozwiązanie będzie funkcjonowało w praktyce?
– Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu pozwoli nam przetestować wprowadzone rozwiązania i poddać je badaniom i ocenie mieszkańców. Dzięki temu dowiemy się, co o zmianach sądzą użytkownicy drogi zanim wprowadzimy docelowe rozwiązania – mówił Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Najpierw tymczasowe rozwiązania na ulicy Miarki poznali mieszkańcy
Tymczasowe zmiany poznali mieszkańcy tej bytomskiej ulicy, którzy spotkali się z prezydentem oraz uczestnikami Metropolitalnej Szkoły Prototypowania 23 sierpnia w Centrum Integracji Społecznej. Bytomianie dopytywali o to, czy planowane jest ograniczenie ruchu ciężarówek przy ulicy Miarki. Aby uspokoić ruch w Śródmieściu miasto będzie składało wnioski do GDDKiA o zmianę przebiegu DK 94.
Bytomianie pytali również o zintegrowanie transportu komunikacji miejskiej w centrum Bytomia oraz trasę jazdy autobus M3, która biegnie przez ulicę Miarki. Dyskutowali także o potencjalnych lokalizacjach nowych przejść dla pieszych. Prototyp zakłada obserwację zachowań użytkowników drogi oraz dostosowanie organizacji ruchu do potrzeb.
Na spotkaniu poruszono też temat wyjazdu z ulicy Moniuszki i czy ruch będzie tutaj płynny. Obniżenie prędkości jazdy pojazdów zwiększa przepustowość drogi, dlatego wyjechanie z ulicy Rostka, czy z ulicy Moniuszki w ulicę Miarki po zmianach powinno być prostsze.
Mieszkańcy dowiedzieli się również, że na tym etapie protytypu pojawi się zieleń na ulicy Miarki. Odpowiedź brzmi – nie. Jeśli natomiast tymczasowe zmiany się sprawdzą, przy wprowadzaniu docelowych rozwiązań, z pewnością będą uwzględnione prośby o nowe nasadzenia przy bytomskiej ulicy.
Projekt zmian organizacji ruchu ul. Miarki w Bytomiu opracował zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Gmina Bytom otrzymała z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dofinansowanie w kwocie 70 tys. zł na realizację projektu.
Źródło informacji, zdjęcie: UM Bytom