Budowa drogi ekspresowej S11 na Śląsku
Dzięki wspólnemu stanowisku gmin na Śląsku ma odbyć się budowa drogi ekspresowej S11. Finalnie prace z nią związane mają skończyć się do 2029 roku.
Budowa drogi ekspresowej S11 na Śląsku to szansa na poprawę bezpieczeństwa i lepszą komunikację Bytomia z innymi miastami oraz kluczowymi ośrodkami w Polsce. Dzięki wspólnemu porozumieniu śląskich gmin, droga ma powstać do 2029 roku.
Budowa drogi ekspresowej S11 na Śląsku
Ważne w fazie projektowania drogi S11 będzie przyjęcie najbardziej korzystniejszego rozwiązania dla wszystkich śląskich gmin. Chodzi o wariant, który zagwarantuje nam między innymi budowę węzła w Piekarach Śląskich, wyprowadzenie ruchu z miast, zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, ale i również możliwość dalszego przedłużenia ekspresówki w stronę drogi krajowej nr 79. Bytom razem z Piekarami Śląskimi, Radzionkowem i Świerklańcem wystosowały do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach list intencyjny w sprawie przebiegu nowej drogi ekspresowej. Wczoraj swój podpis pod tym dokumentem złożył prezydent Bytomia – Mariusz Wołosz.
– Budowa S11 będzie obok autostrady A1 jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w ostatnich latach, jaka powstanie w rejonie naszego miasta. Wspólne stanowisko gmin jest szansą, że nasze uwagi i propozycje zostaną dostrzeżone i uwzględnione w fazie projektowej, dzięki czemu powstanie S11 przyczyni się do rozwiązania komunikacyjnych problemów kilku śląskich miast – mówił prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Co zawiera III wariant budowy ekspresówki?
W styczniu na spotkaniu w piekarskim magistracie z przedstawicielami GDDKiA, wszystkie gminy jednogłośnie opowiedziały się za realizacją III wariantu budowy ekspresówki. Co to oznacza? Chodzi o wariant budowy węzła w Piekarach Śląskich S11, czyli przebiegu trasy przez Radzionków z węzłami drogowymi przy ulicy Anieli Krzywoń w Radzionkowie, na skrzyżowaniu z ulicą Podmiejską i Karola Miarki w Piekarach Śląskich oraz autostradowym. Wariant ten umożliwia także skomunikowane S11 z bytomskim odcinkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej przebiegającą przez aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
– Zaakceptowany przez wszystkie cztery gminy wariant budowy węzła Piekary nie tylko gwarantuje rozwiązanie istniejących problemów komunikacyjnych, szybsze połączenie drogowe między Bytomiem, Piekarami Śląskimi, Radzionkowem a gminami w powiecie tarnogórskim, ale również umożliwi w przyszłości wydłużenie drogi S11 i połączenie jej z DK 79 /al. Jana Pawła II/, a więc z drogą łączącą Bytom z Chorzowem i Katowicami – mówił Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia – Warto podkreślić, że zaapelowaliśmy również do GDDKiA o uwzględnienie przy projektowaniu węzła drogi ekspresowej S11 między innymi: chodników i ciągów pieszo-rowerowych, które umożliwią mieszkańcom dojście lub dojazd rowerem do znajdujących w rejonie projektowanego węzła S11 zakładów pracy, ogródków działkowych, a także znajdujących się w okolicy domów jednorodzinnych – podkreślił Michał Bieda.
Jakie rozwiązanie proponują przedstawiciele gmin w ramach III wariantu budowy węzła S11 w Piekarach Śląskich?
W liście intencyjnym skierowanym do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad możemy znaleźć propozycje, sugestie i rozwiązania:
- pozytywnie zaopiniowano wariant III węzła drogowego A1/S11 z zastrzeżeniem, aby w tym wariancie umożliwić pojazdom jadącym z ul. Podmiejskiej i Karola Miarki w Piekarach Śląskich w kierunku Bytomia wjazd na S11 lub dobudowanie dodatkowej jezdni dla tego ruchu, bez konieczności kierowania pojazdów na dwa ronda, co może zwiększyć obciążenie ruchu drogowego w tym rejonie;
- umożliwić przeprawę pieszą, pieszo-rowerową na wysokości wiaduktu/skrzyżowania ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej do firm zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej przy ul. Podmiejskiej, Zakładowej i Inwestycyjnej w Piekarach Śląskich;
- utrzymać połączenie dla ruchu pieszego oraz rowerowego (Velostrada – projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) ul. Bytomską z DW 911 w kierunku Bytomia (Aleja Jana Pawła II) – od skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Graniczną do wiaduktu kolejowego linii kolejowej nr 131;
- uwzględnić budowę w nowym śladzie drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Starej (ul. Witczaka w Bytomiu), która skomunikuje istniejące przy linii kolejowej firmy oraz pozostałe tereny inwestycyjne (w sąsiedztwie południowo-zachodnich łącznic skrzyżowania A1 i S11);
- wykonać przedłużenie drogi ekspresowej S11, jako kontynuacja DW 911 do drogi DK 79 w Bytomiu;
- zastosować odpowiednie rozwiązania projektowe ronda przy węźle „Radzionków” w ciągu drogi wojewódzkiej DW 911 (ul. Bytomska/ul. Obwodnica Zachodnia/ul. Anieli Krzywoń), uwzględniających wzmożony ruch pojazdów poprzez odpowiednią jego średnicę i ilość pasów, celem umożliwienia bezkolizyjnego ruchu i uniknięcia czasochłonnych zatorów w „godzinach szczytu”;
- utrzymać połączenia drogi wojewódzkiej DW 911 z drogą powiatową DP 9214S (ul. Papieża Jana Pawła II) celem umożliwienia dojazdu do centrum miasta Piekary Śląskie;
- przebudować skrzyżowania DW911 z ul. Kędzierzyńską w Bytomiu;
- przebudować zjazdy z obwodnicy i włączenia na nią ze śródmieścia Bytomia tak, aby przy zwiększonym ruchu generowanym przez S11 wjazdy i zjazdy z obwodnicy odbywały się w sposób bezpieczny.
Droga ekspresowa S11
Prace projektowe ekspresówki S11 zakładają powstanie w naszym województwie dwujezdniowej drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Jej długość na Śląsku jest szacowana na około 61 km. Zadanie inwestycyjne ma być realizowane przez GDDKiA w systemie projektuj-buduj. Koszt budowy to blisko 3 mld złotych.
Warto tutaj wspomnieć, że początek nowej drogi będzie zlokalizowany u naszych sąsiadów – w Piekarach Śląskich, w okolicach węzła autostrady A1. Później będzie poprowadzony śladem DW911, która łączy Bytom z Piekarami Śląskimi, Radzionkowem, Orzechem, Świerklańcem i Tarnowskimi Górami. Cała ekspresówka połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z Aglomeracją Śląską i będzie miała ponad 600 km długości.
Źródło informacji, zdjęcia: UM Bytom