Rozpoczęto prace remontowe na ulicy Piekarskiej w Bytomiu
Od soboty – 23 lipca zaczęto prace związane z remontem i przebudową ulicy Piekarskiej w Bytomiu. To wspólna inwestycja gminy i Tramwaje Śląskie SA.
W sobotę rozpoczęto pierwsze roboty związane z przebudową i remontem bytomskiej ulicy Piekarskiej. Na samym początku prace będą zlokalizowane na odcinku od ulicy Piłsudskiego do Alei Legionów – odcinek ma być zamknięty dla wszelakich pojazdów. Na ten czas wyznaczono objazdy, które znajdziecie poniżej. Nie tylko kierowcy spotkają się z utrudnieniami, ale także pasażerowie komunikacji publicznej.
– To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się nie tylko do poprawy komfortu podróży pasażerów linii tramwajowej nr 38, ale również wpłynie na bezpieczeństwo pieszych i kierowców – mówił Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia – Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do pl. Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia – dodał wiceprezydent Michał Bieda.
Jaki będzie zakres prac na ulicy Piekarskiej w Bytomiu?
Bytomska ulica ma zostać przebudowana na całej swojej długości, a dokładnie od skrzyżowania z ulicą Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ulicą Powstańców Śląskich. Przebudowa obejmie także torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich, wzdłuż ulicy Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ulicą Sądową i dalej wzdłuż ulicy Sądowej do jej skrzyżowania z ulicą Powstańców Warszawskich – włącznie z rozjazdem torowym. To prawie 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej w całości wbudowanej w drogę.
Zmodernizowane torowisko ma być wykonane w prefabrykowanych płytach torowych i na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Z kolei na etapie robót ziemnych zostaną wykonane prace przezbrojeniowe sieci podziemnych, które kolidują z zakresem torowym.
Na ulicy Piekarskiej będą postawione nowe słupy trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane będą elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice. Oprócz tego powstaną nowe systemy sterowanie, elementy układu zasilania oraz mają zostać wybudowane nowe platformy przystankowe – tzw. przystanki wiedeńskie. Na samym końcu przystanku linii nr 38 (przystanek Bytom Powstańców Śląskich) ma powstać dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Co wchodzi w zakres miejski prac?
Rolą miasta jest przebudowanie gruntowanie chodników oraz peronów przystankowych, jezdni, miejsc parkingowych, wybudowanie ścieżki rowerowej i przebudowa kolidujących instalacji podziemnych. Modernizacja bytomskiej ulicy ma zostać dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Nowe perony mają być tzw. peronami wyniesionymi. Dzięki nim będzie łatwiej pasażerom wchodzić do tramwaju, a zwłaszcza do historycznego wagonu typu N, który obok innowacyjnych tramwajów niskopodłogowych będzie nadal obsługiwał linię nr 38.
Ulica Piekarska doczeka się również nowego oświetlenia. Jednokierunkowa ścieżka rowerowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wrocławską do skrzyżowania z Piłsudskiego. Miejsca parkingowe będą uporządkowane na całej długości bytomskiej arterii. Jezdni na Piekarskiej będzie wykonana z użyciem kostki ciętej i płomieniowej, z uwagi na specjalny charakter ulicy. W zakresie Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego jest przebudowa sieci wodociągowej.
Wspólnymi siłami
Gmina Bytom reprezentowana przez dwie miejskie jednostki – Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. razem z Tramwajami Śląskim SA dokonają przebudowy ulicy Piekarskiej. Postępowanie na tą inwestycję wygrała firma Eurovia Polska S.A.
Umowę podpisano 2 lutego br., a wykonawca miał pięć miesięcy na wykonanie prac projektowych, później musiał uzyskać ich zatwierdzenie i uzyskać niezbędne pozwolenia, uzgodnienia oraz decyzji. Teraz firma ma czas 12 miesięcy na realizację wszystkich prac, co oznacza, że zadanie inwestycyjne ma zakończyć się na przełomie lipca i sierpnia w przyszłym roku.
Inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską. Wartość prac modernizacyjnych wynosi ponad 49 mln złotych brutto, czyli netto to 40 mln złotych.
Utrudnienia drogowe i komunikacyjne na ulicy Piekarskiej w Bytomiu
Zmiany w organizacji ruchu
Od soboty – 23 lipca zamknięty jest ruch kołowy na odcinku od ulicy Piłsudskiego do Alei Legionów. W związku z tym wprowadzono zmiany w organizacji ruch. Ruch dla pojazdów poprzeczny przez ulicę Piekarską utrzymano w obrębie skrzyżowań, ale wlot ulicy Piłsudskiego zawężono do jednego pasa ruchu. Z kolei wlot ulicy Nawrota zawężono, a na odcinku ulicy Smolenia – od Piekarskiej do Chrobrego wprowadzono ruch jednokierunkowy. Zaś na odcinku Alei Legionów – od ulicy Powstańców Warszawskich do ulicy Piekarskiej oraz na ulicy Żeromskiego, od ulicy Piekarskiej do bramy wjazdowej na teren szpitala wprowadzono ruch jednokierunkowy. Wyjazd z Alei Legionów na ulicy Piekarską będzie możliwy w kierunku północnym. Prace na wyżej wymienionych lokalizacjach potrwają około 3 miesięcy.
Lokalne objazdy
Miasto wprowadziło również lokalne objazdy do:
- Alei Legionów ulicami: Żeromskiego, Chrobrego, Piłsudskiego, Drzymały;
- ulicy Piekarskiej ulicami: Piłsudskiego, Drzymały, Aleją Legionów;
- ulicy Smolenia nr 1-23 ulicami Chrobrego, Piłsudskiego, Powstańców Warszawskich, Nawrota;
- ulicy Żeromskiego ulicami: Chrobrego, Prusa, Piekarska.
Wjazd na zamknięte odcinku ulicy Piekarskiej będzie niemożliwy – wyjątkiem są pojazdy budowy. Ruch pieszy będzie utrzymany i odgrodzony od strefy prac remontowych. Wykonawca inwestycji wyznaczy i wygrodzi tymczasowe miejsca zbierania oraz wywozu odpadów z terenów mieszkalnych, do który podczas robót dojazd będzie wykluczony. Firma zadeklarowała także utrzymanie porządku przy pojemnikach na śmieci.
Utrudnienia w komunikacji publicznej
W związku z rozpoczęciem prac modernizacyjnych na bytomskiej ulicy, zmiany w kursowaniu będą miały linie tramwajowej o numerach – 6 i 19. Zaś linia nr 38 będzie całkowicie zawieszona. ZTM wprowadziło komunikacje zastępczą w postaci autobusów – T-38 i T-39, ale i również nową linię tramwajową nr 39.
- linia tramwajowa nr 6 będzie od 23 lipca kursowała na trasie Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe – Chorzów Rynek – Bytom Plac Sikorskiego – Łagiewniki Targowisko – Chorzów Batory Zajezdnia według nowego rozkładu jazdy;
- linia tramwajowa nr 19 od 23 lipca będzie kursowała na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Katowice Plac Wolności;
- linia tramwajowa nr 39 od 23 lipca będzie kursowała na trasie: Bytom Szkoła Medyczna – Stroszek Zajezdnia;
- linia autobusowa komunikacji zastępczej T-19 będzie kursować na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Bytom Urząd Miejski;
- linia autobusowa komunikacji zastępczej T-38 będzie kursować na trasie Bytom Kościół św. Trójcy – Bytom Powstańców Śląskich – Bytom Kościół św. Trójcy.
- Więcej szczegółowych informacji znajdziecie na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Źródło informacji, zdjęcia: UM Bytom