Znamy wykonawcę na modernizację ulicy Piekarskiej w Bytomiu
Nie ukrywamy, że pewnie wielu bytomian czeka na tę właśnie modernizację. W środę podpisano umowę z wykonawcą, który przebuduje ulicę Piekarską w Bytomiu.
Znamy wykonawcę na modernizację ulicy w Piekarskiej w Bytomiu. Modernizację realizować będzie firma wyłoniona w drodze przetargu, czyli Eurovia Polska S.A. W środę – 2 lutego, spółka Tramwaje Śląskie, Miasto Bytom i Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne podpisały umowę na modernizację bytomskiej arterii.
Modernizacja ulicy Piekarskiej w Bytomiu
Przebudowa bytomskiej ulicy to już kolejna istotna w mieście inwestycja drogowa. Dzięki niej ulica Piekarska będzie odmieniona i nie do poznania. Zadanie to, to szeroka inwestycja, która jest możliwa dzięki porozumieniu trzech firm: Tramwaje Śląskie S.A., MZDiM – reprezentacja Miasta Bytom oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
W drodze zamówienia publicznego został właśnie wyłoniony wykonawca przebudowy ulicy Piekarskiej, a jest to firma Eurovia Polska S.A. Inwestycja będzie realizowana w trybie projektuj i buduj. Przygotowanie projektów wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych powinny zakończyć się zaraz na początku lipa 2022 roku. Później wykonawca przystąpi do realizacji przebudowy, która powinna potrwać nie dłużej niż rok.
– Unikatowy, niemal zabytkowy charakter ulicy Piekarskiej ma swój niezaprzeczalny urok, jednak pod pewnymi względami dzisiejszy układ komunikacyjny jest niewystarczający. Modernizacja torowiska w ulicy Piekarskiej i części ulicy Sądowej pozwoli na wydłużenie trasy linii nr 38 do placu Sikorskiego, a co za tym idzie znacząco ułatwi pasażerom dalszą podróż. Mamy nadzieję, że linia nr 38 pozostanie jedną z wizytówek Bytomia, jednak już w nowym, ładniejszym i bardziej komfortowym wcieleniu – powiedział Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Poprawa bezpieczeństwa i komfort jazdy na bytomskiej ulicy
– To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz komfortu podróży pasażerów tramwajów – mówił prezydent Bytomia Mariusz Wołosz – Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do placu Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia. Po zakończeniu realizacji inwestycji chcielibyśmy, aby linię 38 obsługiwały naprzemiennie tabor niskopodłogowy i zabytkowy wagon – dodał.
– Projekt ten jest potwierdzeniem, że we właściwy sposób realizujemy misję Eurovia – to już kolejne zadanie, wpływające na komfort życia i mobilność mieszkańców, które realizujemy wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Jest to również szczególny projekt dla mnie, jako rodowitego bytomianina. I może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale spędziłem w tym mieście spory kawałek swojego życia i bardzo często korzystałem z linii, którą przyjdzie nam modernizować – mówił podczas podpisania umowy Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovia Polska S.A.
Projekt „Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu” jest jednym z większych elementów programu „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”. Program współfinansowano z Unii Europejskiej. Wartość bytomskiego zadania wynosi ponad 40 mln złotych netto, a brutto to kwota 49 mln złotych brutto.
Zakres bytomskiej inwestycji
Ulica Piekarska ma zostać przebudowana na całej długości i szerokości – od skrzyżowania z ulicą Sądową, aż do przystanku po północnej stronie skrzyżowania z ulicą Powstańców Śląskich. Modernizacja dotyczy również torowiska od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ulicy Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ulicą Sądową i dalej wzdłuż ulicy Sądowej do jej skrzyżowania z ulicą Powstańców Warszawskich – włącznie z rozjazdem torowym.
Modernizacja torowiska tramwajowego
Torowisko będzie wykonane w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej, która zostanie wykonana na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Z kolei na etapie prac ziemnych wykonane będą roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona ma być nowa sieć trakcyjna, zastosowane będą elektryczne sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane będą nowe platformy przystankowe, w tym również przystanki wiedeńskie. Na ostatnim przystanku linii tramwajowej nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski modernizacji
Miasto w ramach modernizacji wykona przebudowę chodników, peronów przystankowych, jezdni, miejsc parkingowych i zbuduje ścieżkę rowerową oraz przebudowę instalacji podziemnych. Inwestycja ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony mają być peronami wyniesionymi, tak aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwajów. Chodzi szczególnie o historyczny wagon typu N, który obok innowacyjnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38.
Dodatkowo będzie przebudowane oświetlenie uliczne, powstanie ścieżka rowerowa od skrzyżowania z ulicą Wrocławską do skrzyżowania z Piłsudskiego. Uporządkowane zostaną miejsca postojowe wzdłuż całej ulicy Piekarskiej. Między Wrocławską, a Piłsudskiego ma być wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowej z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowani sieci wodociągowej.
Źródło informacji, zdjęcie: UM Bytom