Rowerowa Inicjatywa 605: Współpraca śląskich miast
Rowerowa Inicjatywa 605 to wspólne działania kilku śląskich miast. Projekt dotyczy stworzenia ścieżek rowerowych w poszczególnych lokalizacjach gmin.
Co takie mają ze sobą wspólnego Bytom, Gliwice, Chorzów, Lubliniec, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Świętochłowice, Tarnowskie Góry i powiat tarnogórski? Wymienione miasta i powiaty będą razem tworzyć ścieżki rowerowe. Deklarację w tej sprawie podpisano wczoraj w Tarnowskich Górach. Projekt będzie nazywał się Rowerowa Inicjatywa 605.
Rowerowa Inicjatywa 605 – cel projektu
Projekt ma na celu wytyczenie punktów stylu i przebiegu ścieżek rowerowych na niektórych odcinkach korytarzy nr 602, 603 i 605, czyli prowadzących z Gliwic do Katowic, z Gliwic do Tarnowskich Gór i z Bytomia do Lublińca, a więc łączących centrum aglomeracji z północą i zachodem.
Każda ze stron zobowiązała się do wspólnego określenia kosztów projektowych i budowlanych oraz analizy wskazania możliwości pozyskania środków na realizację tras, a także do promocji projektu na wszystkich etapach jego realizacji.
– Każdy z naszych samorządów planuje, projektuje lub buduje własne trasy rowerowe, połączenia między nami powinny być projektowanie wspólnie, między innymi dlatego, aby się wzajemnie uzupełniały. Chcemy wspólnie koordynować prace i mam nadzieję, że w przeciągu kilkunastu lat osiągniemy efekt, z którego będziemy dumni – mówił podczas podpisywania deklaracji Arkadiusz Czech, Burmistrz Tarnowskich Gór.
Wiele miast – jeden cel
Aby osiągnąć zamierzony cel, sygnatariusze zgłosili gotowość do wzajemnego informowania się o postępach realizacji projektu, zapewnienia niezbędnego dla jego realizacji personelu oraz finansowania związanych z nim działań. Wszystkie uzgodnienia, projektowanie oraz budowa muszą odbywać się zgodnie z kryteriami technicznymi określonymi w „Założeniach regionalnej polityki rowerowej Województwa Ślaskiego wraz z koncepcją sieci Regionalnych Tras Rowerowych (w ujęciu korytarzowym)”.
– My zainteresowani jesteśmy budową dróg rowerowych zarówno w wymiarze turystycznym jak i komunikacyjnym. U siebie rudzianie mają gdzie jeździć, ale myślę, że z chęcią przyjechaliby rowerem na przykład do Tarnowskich Gór – komentował Krzysztof Mejer, Zastępca Prezydenta Rudy Śląskiej.
Ze wspólnych działań, które przewidują projektowanie trasy między Lublińcem a Tarnowskimi Górami, Bytomiem i dalej Katowicami cieszyła się również Anna Jonczyk-Drzymała – zastępca burmistrza Lublińca.
– W naszych okolicach mamy wiele kilometrów turystycznych tras rowerowych. Dzięki trasie biegnącej na południe połączymy się z aglomeracją i innymi trasami a cykliści z południa nie będą do nas musieli jeździć pociągami czy samochodami, ale przyjadą na rowerach – powiedziała.
Jak to będzie wyglądało w Bytomiu? W naszym mieście zaplanowano regionalne trasy, które uzupełnią projektowane aktualnie ścieżki służące w pierwszej kolejności do komunikacji między bytomskimi dzielnicami.
– Trasa regionalne będzie ich uzupełnieniem – przyznał Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
– Nie raz udowodniliśmy już, że na poziomie samorządów gminnych i powiatowych jesteśmy w stanie efektywnie współpracować – dzisiejsza deklaracja jest tego dowodem – przyznał burmistrz Czech zaznaczając, że w Tarnowskich Górach w tej chwili rusza warta około 60 mln zł inwestycja pn. „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej”.
Ile powstanie ścieżek rowerowych w śląskich miastach?
Rowerowa Inicjatywa 605 przewiduje budowę blisko 30 km łączących największe dzielnice miasta tras rowerowych, pasów dla rowerów, budowę tunelu pieszo-rowerowego, ale i również centrum przesiadkowego przy dworcu autobusowym i kolejowym. Dzięki temu projektowi powstające w Tarnowskich Górach ścieżki rowerowe będą połączone z biegnącymi do innych miast trasami.
Źródło informacji, zdjęcia: UM Bytom