Nowe wagony dotarły do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych dotarły nowe-stare wagony z dawnej kopalni KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu.
Do naszego miasta i siedziby Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy ulicy Mikołaja Reja trafiło 11 wagonów z dawnej kopalni „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu. Wagony są częścią taboru kolejowego przejętego w formie darowizny od Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA.
– 11 wagonów, które w dwóch transportach trafiły do siedziby naszego Stowarzyszenia to wagony przeznaczone do transportu materiałów technicznych, podkładów oraz szyn – mówił Kamil Czarnecki, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Nowe wagony dotarły do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Do Bytomia przybyło kilkanaście elementów związanych z wąskotorówkami. Miasto między innymi uzyskało je z takich kopalń – KWK „Makoszowy” Zabrze, oddział KWK „Centrum” w Bytomiu, oddział KWK w Całkowitej Likwidacji (KWK „Kazimierz-Juliusz” Sosnowiec) oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe otrzymały 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają składają się:
- lokomotywy,
- wozy urobkowe,
- wozy średnie do transportu materiałów,
- wagony podsadzkowe,
- platformy WOZ,
- wagon cysterny,
- wóz do transportu butli technicznych,
- napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny,
- puszki kablowe,
- tory kolejowe,
- pręty nastawcze.
To co Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzymało od SRK S.A. w formie darowizny, wspomoże w eksploatacji wąskotorówek. Tutaj warto wspomnieć, że Miasto Bytom pokryło jedynie koszty nabycia przekazania mienia w kwocie 30 tysięcy złotych. Przetransportowanie wszystkich elementów taboru i infrastruktury będzie odbywało się po kolei – partiami. W lutym bieżącego roku do SGKW trafiło 5 wagonów, a z kolei w ostatni wtorek otrzymało 11 wagonów z sosnowieckiej kopalni „Kazimierz-Juliusz”.
Różne przedziały wiekowe elementów wąskotorówki
Przejęte przez Bytom elementy kolei wąskotorówki pochodzą z różnych okresów wiekowych. Między innymi z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, ale i również z początku XXI wieku. Osiem wozów urobkowych pochodzi z 2004 roku, a zaś wóz do transportu butli technicznych z 2011 roku.
Źródło informacji, zdjęcia: UM Bytom