optymalizacja czasu jazdy tramwajów
Aktualności

Optymalizacja czasu jazdy tramwajów na Śląsku

Władze Metropolii GZM wybrały wykonawcę pilotażowego projektu, który ma na celu optymalizację czasu jazdy tramwajów w województwie śląskim.

W pierwszej kolejności pod analizę idą trasy trzech linii między Katowicami i Bytomiem oraz Katowicami i Sosnowcem. Władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybrały wykonawcę pilotażowego projektu w województwie śląskim. Będzie optymalizacja czasu tramwajów na Śląsku.

Optymalizacja czasu jazdy tramwajów na Górnym Śląsku

Już wkrótce rozpocznie się optymalizacja czasu jazdy tramwajów w województwie śląskim. Pod pierwszą obserwację trafią trzy linie między Katowicami i Bytomiem oraz Katowicami i Sosnowcem.

O uruchomieniu projektu „Rozwoju transportu tramwajowego poprzez optymalizację czasu przejazdu – TramwajeM”, mówił podczas marcowych obrad zgromadzenia Metropolii przewodniczący zarządu – Kazimierz Karolczak. Wczoraj podczas sesji zgromadzenia GZM, przewodniczący poinformował o wyborze wykonawcy.

– Wybraliśmy wykonawcę, który opracuje koncepcję optymalizacji ruchu tramwajowego. To pilotaż – my to nazywamy – przyspieszenia obejmującego trzy linie tramwajowe T6, T7 i T15, funkcjonujące na terenie Metropolii, przebiegające przez miasta: Bytom, Chorzów, Katowice, Świętochłowice i Sosnowiec – powiedział przewodniczący.

Pytany przez Polską Agencję Prasową uściślił, że w postępowaniu na wybór wykonawcy zgłosiły się trzy firmy:

  • stradtraum Polska,
  • Transport Consulting,
  • Pracownia Projektowa Drog-Cad.

Wygrała pierwsza z wymienionych firm, z ceną 126 tysięcy złotych netto. Umowa jest w procedurze zbierania niezbędnych podpisów – tak poinformował Kazimierz Karolczak.

Projekt optymalizacji czasu jazdy tramwajów w województwie śląskim

Przewodniczący ogłaszając projekt mówił, że takie elementy jak wykorzystywanie inteligentnych systemów transportowych czy możliwości poprawy inżynierii ruchu. To w ramach tzw. zielonej fali, są już w dużej mierze wdrożone w miastach Metropolii. Jednak odpowiednie ich wykorzystanie może spowodować, że tramwaj rzeczywiście będzie szybkim środkiem transportu.

Kazimierz Karolczak zastrzegł, że aktualnie średnia prędkość handlowa tramwajów w Metropolii często jest niższa, niż autobusów. To jest coś, co należy jak najszybciej poprawić. To tramwaj powinien być szybszym środkiem transportu. Uruchomienie tego kosztuje więcej Metropolie, więc trzeba go dobrze wykorzystać. Akcentował przewodniczący GZM.

ZTM jednym z największych organizatorów transportu publicznego w kraju

Metropolia GZM poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w kraju. Codziennie na ulice 41 miast i gmin naszej Metropolii oraz kilkunastu miast i gmin z nią sąsiadujących wypuszcza około 1,5 tysiąca autobusów, tramwajów i trolejbusów.

Śląski organizator środku transportu zamawia usługi transportowe u operatorów – przewoźników. Jedynym operatorem tramwajowym jest należąca do 12 samorządów regionu spółka akcyjna Tramwaje Śląskie. Aktualnie obsługuje ona 29 linii tramwajowych. Wybrane do projektu linie nr 6, 7 i 15 to jedne z istotnych połączeń.

Na początek pod obserwacje idą trzy linie tramwajowe ZTM

Linia tramwajowa nr 6 kursuje między pętlami w południowej dzielnicy Katowic – Brynowie oraz przy ulicy Wrocławskiej w zachodniej części Bytomia. Przejeżdża przez rynki w Katowicach i Chorzowie oraz ścisłe centrum Bytomia. Aktualnie rozkładowy czas jej przejazdy od pętli do pętli to około 70 minut. A z centrum Bytomia do centrum Katowic to czas około 45 minut.

Linia nr 7 jeździ ze wschodniej części dzielnicy Katowic – Zawodzia do Placu Sikorskiego w bytomskim śródmieściu. Przejeżdża przez Chorzów Batory i Świętochłowice. Tu podróż całą trasą wynosi około 60 minut, a z centrum Bytomia do centrum Katowic to około 50 minut.

Źródło informacji: NET TG

Komentarze

Czy podobał się artykuł?

Tak
0
Nie
0

Więcej w:Aktualności

Może ci się również spodobać:

Komentarze są wyłączone.