Co myślą mieszkańcy Łagiewnik na temat przebudowy ulicy Cyryla i Metodego?
20 lipca odbyły się konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ulicy Cyryla i Metodego z mieszkańcami Łagiewnik. Z nimi spotkali przedstawiciele władz miast, MZDiM oraz projektanci.
Za nami pierwsze konsultacje dotyczące przebudowy ulicy Cyryla i Metodego z mieszkańcami Łagiewnik. Spotkanie odbyło się 20 lipca wraz z przedstawicielami włodarzy Bytomia, MZDiM i projektantami, którzy przedstawili koncepcję na przebudowę tej ulicy oraz zakres proponowanych zmian.
– Dziękuję wszystkim mieszkańcom, którzy wzięli udział w konsultacjach. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, co jest dla nas kolejnym potwierdzeniem, że bytomianie chcą aktywnie uczestniczyć w życiu miasta i mieć wpływ na jego rozwój – mówił Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Co myślą mieszkańcy Łagiewnik na temat przebudowy ulicy Cyryla i Metodego?
Pierwsze konsultacje społeczne odbyły się 20 lipca, ale spokojnie dla tych, którzy nie mogli być na spotkaniu, przygotowano kwestionariusz ankiety. W nim możemy przedstawić swoją opinię na temat zaproponowanych zmian. Można go wypełnić i przekazać swoje uwagi MZDiM.
Pobierz kwestionariusz ankiety.
Na wtorkowych konsultacjach mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Łagiewnik na temat zmian, które odbędą się na ulicy Cyryla i Metodego. Uwagi dotyczyły między innymi rozmieszczenia miejsc parkingowych, pielęgnacji i wycinki suchych drzew, oświetlenia, przebiegu drogi rowerowej czy też zwiększenia bezpieczeństwa na poszczególnych odcinkach ulicy Cyryla i Metodego.
Projektant oczywiście te kwestie weźmie pod uwagę podczas przygotowywania projektu. Projektowanie tej ulicy potrwa do końca tego roku. W 2022 roku Bytom będzie starał się o dotację do realizacji przebudowy arterii w Łagiewnikach.
Jakie są założenia projektu przebudowy?
Głównym celem projektowych zmian przy ulicy Cyryla i Metodego jest minimalizacja ryzyka wystąpienia wszelakich kolizji i wypadków z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak podkreślił projektant – pochodną tych uwarunkowań była przede wszystkim konieczność redukcji prędkości na tej ulicy.
– Ponieważ najmniej chronionym uczestnikiem ruchu jest pieszy, przyjęte rozwiązania są warunkowane jego komfortem i bezpieczeństwem. Podstawowym elementem przebudowy jest wydzielenie odrębnych przestrzeni dla każdego z uczestników ruchu. Umiejętna segregacja ruchu pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa – mówił projektant ABS Ochrona Środowiska Sp. z o.o.
Na ulicy będzie nadal panował ruch jednokierunkowy
Na konsultacjach zaproponowano zwężenie pasa ruchu do 3 metrów szerokości dla samochodów i osobną przestrzeń asfaltową dla rowerzystów w formie kontrapasa rowerowego o szerokości 1,5 metra. Takie ukształtowanie przekroju i ograniczenie prędkości do 30 km/h ma uspokoić ruch oraz zwiększyć bezpieczeństwo na ulicy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W projekcie przebudowy przewidziano także elementy wymuszające zmniejszenie przez kierowców prędkości przed sugerowanymi przejściami dla pieszych w formie odgięcia toru jazdy przed skrzyżowaniem. Dodatkowo w miejscach wymagających specjalnej ochrony z uwagi na specyfikację ruchu czy też obiekty przyległe (Przedszkole Miejskie nr 45) przy skrzyżowaniu tej ulicy z ulicą Świętego Piotra zaprojektowano wyspowe przejścia dla pieszych. Dzięki tym przejściom poprawi się bezpieczeństwo.
Przewidziano także rozległe wyniesienie skrzyżowania z ulicą Palińskiego. Jaki jest cel tego? Ma to na celu wymusić również redukcję prędkości przy skrzyżowaniu, które charakteryzuje się największym natężeniem ruchu w obszarze ulicy Cyryla i Metodego.
Wzdłuż chodników projektant przewidział i zaproponował zieleńce, aby chronić już istniejące obszary zielone. Planowana jest także przebudowa przystanków komunikacji miejskiej. Jak będzie to wyglądało? Będzie zastosowanie pasów ostrzegawczych i naprowadzających z myślą o osobach niewidomych oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Więcej samochodów, to i więcej miejsc parkingowych
Na potrzeby przebudowy ulicy Cyryla i Metodego – biuro projektowe ABS Ochrona Środowiska opracowało analizę dotyczącą natężenia ruchu oraz sprecyzowało faktyczne zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w godzinach szczytu.
– Parkowanie przy ul. Cyryla i Metodego będzie się odbywało za pomocą specjalnie do tego wyznaczonych miejsc z formie pasów i zatok postojowych. Dodatkowo w zakres tej inwestycji wchodzą też drogi wewnętrzne. Są to drogi położne przy ul. Krzyżowej oraz drogi przy skrzyżowaniu z ul. Św. Piotra – mówił projektant ABS Ochrona Środowiska.
Zmiana organizacji ruchu drogowego
Projektant zaproponował zmianę organizacji ruchu w całym kwartale ulic. Zreorganizowany ruch będzie nie tylko na ulicy Cyryla i Metodego, ale również od ulicy Krzyżowej aż do ulicy Świętego Piotra oraz od ulicy Świętochłowickiej do ulicy Armii Krajowej.
Wprowadzone będą drogi jednokierunkowe na większości z tych ulic za wyjątkiem ulicy Ludowej i Romanowskiego. Podsumowując – wszystkie te ulice staną się jednokierunkowymi z dopuszczeniem na nich kontraruchu rowerowego. Wyjątkiem będą ulice: Cyryla i Metodego, Armii Krajowej oraz Górnośląska. Tam kontaruch będzie wprowadzony jako kontrapas wyznaczony liniami przerywanymi i czerwoną nawierzchnią na jezdni.
– Ulice poprzeczne do ulicy Cyryla i Metodego: ul. Palińskiego, Górnośląska, Świętojańska, Ściegiennego, Adamka, Prosta, Lelewela staną się ulicami jednokierunkowymi ze względu na to, iż chcemy dobrze wykorzystać dostępny przekrój dróg i wprowadzić maksymalną liczbę miejsc postojowych. W zależności od geometrii drogi, będziemy wprowadzać parkowanie po obu stronach – mówił jeden z projektantów.
W omawianym kwartale ulic wszystkie skrzyżowania otrzymają status dróg równorzędnych, co będzie jednym z elementów uspokojenia ruchu. Cały ten kwartał będzie objęty strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h.
Źródło informacji: Fakty Bytom
Zdjęcie: UM Bytom